حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم
سرخط خبرها

ارسال برنامه هفتم تا پایان شهریور به شورای نگهبان| برخی احکام راهبردی نیست و نیاز به اصلاح دارد

  • کد خبر: ۱۷۱۳۳۰
  • ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
ارسال برنامه هفتم تا پایان شهریور به شورای نگهبان| برخی احکام راهبردی نیست و نیاز به اصلاح دارد
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، گفت: برخی از احکام در برنامه هفتم مانند سایر برنامه‌ها و ایراداتی که در بودجه‌های سالانه نیز وجود دارد، احکام راهبردی نبوده که باید حتما اصلاح شده و تعارض میان برخی احکام رفع شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن زنگنه در نشست خبری تشریح آخرین وضعیت بررسی برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق، اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه بعد از کش و قوس‌های فراوان در نهایت توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ادامه داد: برنامه توسعه ریل‌گذاری و تصویری از اتفاقاتی است که در ۵ سال آینده در سطح کلان قرار است در کشور اتفاق بیفتد. قطعا یک برنامه توسعه خوب و منطبق بر واقعیت‌ها و پشتیبانی‌شونده توسط یک سند پشتیبان قوی، آمار و اطلاعات از وضع موجود می‌تواند کشور را در جهت رسیدن به اهداف عالی و چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب و افزایش شاخص‌های توسعه یافتگی کشور یاری کند.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: براساس قانون برنامه هفتم توسعه به صورت لایحه به مجلس ارائه شده و براساس تقویم آئین نامه داخلی مجلس، از زمان انتشار لایحه نمایندگان ۵ روز کاری فرصت دارند پیشنهادات خودشان را بر روی مواد، بند‌ها و تبصره‌های لایحه دولت ثبت کنند و از همان زمان انتشار هم کمیسیون‌های تخصصی فرصت دارند به مدت ۱۰ روز بررسی‌های خود را انجام داده و پس از آن گزارش خود را به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارائه کنند.

زنگنه اضافه کرد: کمیسیون تلفیق برنامه نیز براساس آئین‌نامه ۳ هفته کاری فرصت دارد تا پیشنهادات کمیسیون‌ها را بررسی کرده و پس از آن گزارش کمیسیون تلفیق در سامانه بارگذاری شده و نمایندگان مجلس حداکثر ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خودشان را بر روی گزارش کمیسیون ثبت کرده و پس از آن با دستور هیات رئیسه مجلس وارد صحن علنی می‌شود. البته تمامی زمان‌ها براساس آئین نامه تا ۲ برابر نیز قابل افزایش است یعنی هم زمانی که نمایندگان ثبت پیشنهاد می‌کنند و هم میزان بررسی کمیسیون‌ها و هم بررسی کمیسیون تلفیق در صورت درخواست و تائید هیات رئیسه مجلس تا ۶ هفته امکان افزایش مدت زمان بررسی دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اضافه کرد: پس از این زمان برخلاف تغییری که در بررسی لایحه بودجه در آئین نامه داخلی ایجاد شد ابتدا کلیات بررسی و در صورت تائید بررسی جزئیات انجام می‌شد در جریان بررسی برنامه هفتم کلیات و جزئیات همزمان در کمیسیون تلفیق بررسی و سپس گزارش کمیسیون به صحن ارسال می‌شود که در این میان چند حالت ایجاد می‌شود اگر کلیات در صحن پذیرفته شود مجلس وارد بررسی جزئیات می‌شود، اما اگر کلیات در صحن رد شود با نظر رئیس مجلس یا برای انجام اصلاحات به دولت بازگردانده می‌شود یا به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود حال اگر کمیسیون تلفیق کلیات را رد کرده، اما در مجلس کلیات تائید شود مجددا به کمیسیون بازگشته تا گزارش بررسی شده و مجددا به صحن ارائه شود حال با توجه به تعطیلات و مناسبت‌های پیش رو در ایام تابستان تلاشمان این است که بتوانیم تا شهریورماه مصوبه برنامه را به شورای نگهبان ارسال کنیم که طبیعتا شورای نگهبان نیز از مدت قانونی خود استفاده کرده و به صحن ارسال می‌کند.

زنگنه خاطرنشان کرد: حال تلاش می‌کنیم تا پیش از تنظیم و ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۳، برنامه هفتم را به اتمام برسانیم البته بحث‌هایی در میان اعضای کمیسیون تلفیق و رؤسای کمیسیون‌ها مطرح است که به جهت اهمیت قانون برنامه و تنوع مسائل موجود و لزوم شنیدن نکات دستگاه‌ها و سایر فعالان دانشگاهی، پژوهشکده ها، مرکز پژوهش ها، دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌ها که این مدت زمان تعیین شده برای بررسی کافی نبوده و ممکن است به کیفیت تنظیم برنامه لطمه بزند، حال آن چیزی که هم اکنون مصوب بوده را اعلام کردم  و در صورت تغییر مجددا اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در رابطه با کلیات برنامه مذکور گفت: در ابلاغیه‌ای که مقام معظم رهبری در شهریورماه ارائه کردند، بند‌ها و فصولی را به عنوان اولویت به دولت ابلاغ کردند. از محاسن لایحه برنامه دولت این است که در ۲۴ فصل ذیل بند‌های ابلاغی سیاست‌های مقام معظم رهبری برنامه مذکور تنظیم شده و بند‌ها از همان فصل اول شامل رشد اقتصادی، کاهش تورم، اصلاح نظام بانکی و... در حدود ۲۴ فصل است که به نظر بنده این موضوع یکی از نقاط مثبت برنامه هفتم است.

وی اضافه کرد: حُسن دوم لایحه برنامه هفتم ارائه یک سند پشتیبان بوده که دولت و سازمان برنامه آن را در اختیار اعضای کمیسیون تلفیق قرار داده که تقریباً سند جامعی بوده و متناسب با مسائل و راهکار‌های دولت در برنامه آمده است. حُسن سوم این لایحه مسئله محور بودن برنامه هفتم است، به عنوان مثال در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی بر کالا‌های اساسی تاکید شده و یا در حوزه انرژی به رفع ناترازی انرژی در حوزه‌های برق، گاز و نفت اشاره شده است. همچنین درخصوص صندوق‌های بازنشستگی لایحه به دنبال اصلاح وضعیت وخیم صندوق‌ها و حل مشکل آنهاست.

زنگنه همراه شدن جداول با شاخص‌های قابل سنجش را حُسن چهارم لایحه برنامه هفتم دانست و تصریح کرد: در ابتدای هر فصل دولت جدول را ارائه کرده که در آن شاخص‌هایی ذکر شده و هدف نهایی برنامه را نیز مشخص کرده که قابل تحسین است.

وی با اشاره به نکاتی که در لایحه برنامه هفتم نیازمند اصلاح و تقویت هستند، اظهار کرد: نکته‌ای که در تمامی برنامه‌های گذشته نیز وجود داشته و این برنامه از آن مستثنی نیست عدم توجه به منابع است و جدول منابع و مصارفی پیوست با قانون نداریم. هنگامی که از افزایش تولید انرژی و افزایش رشد اقتصادی و نیز کاهش ناترازی‌های مختلف صحبت می‌کنیم، نیازمند تامین منابع است و این منابع تاکنون به پیوست به کمیسیون تلفیق و مجلس داده نشده است، اما طی جلساتی که در هیات رئیسه مجلس با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، مقرر شد جدول منابع و مصارف به صورت کلی در اختیار کمیسیون قرار بگیرد. برخی از احکام مانند سایر برنامه‌ها و ایرادی که در بودجه‌های سالانه نیز وجود دارد، احکام راهبردی نبوده که باید حتما اصلاح شده و تعارض میان برخی احکام رفع شود، و همچنین به رغم اینکه برنامه مسئله محور تنظیم شده، اما در برخی از مسائل با توجه به نظر کمیسیون‌ها مغفول واقع شده است، مانند حوزه صنعت، فناوری، تعاون، منابع طبیعی که باید به مسائل مورد تاکید در برنامه هفتم اضافه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اضافه کرد: امیدواریم با مشارکت همه نخبگان، فعالان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، برنامه قابل قبولی داشته باشیم. ما نیز در کمیسیون تلفیق این آمادگی را داریم که پذیرای نظر همه کارشناسان باشیم و از طریق راه‌های ارتباطی که با مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در پایگاه‌های اطلاع رسانی مجلس نیز منتشر می‌شود، پذیرای نظرات نخبگان و فعالان عرصه‌های مختلف هستیم تا با هم افزایی و کار جمعی برنامه مناسبی را در خور مردم داشته باشیم.

زنگنه تاکید کرد: اولین هدفمان ما طی جلساتی که با رئیس مجلس داشتیم، ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم و ایجاد آرامش براساس تاکیدات مقام معظم رهبری در برنامه هفتم بوده و پس از آن به رشد، تعالی و توسعه در شاخص‌های مختلف توجه خواهیم داشت.

زنگنه افزود: از امروز بعد از ظهر پس از جلسات رسمی کمیسیون‌های تخصصی مجلس، جلسه استماع را طی دو شیفت و در صورت نیاز پس از اذان مغرب در کمیسیون تلفیق خواهیم داشت. بدین معنی که رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای مربوطه به ترتیب در کمیسیون حاضر شده و از برنامه مذکور دفاع کرده و ضمن ارائه سند پشتبان برنامه، به سوالات نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق  پاسخ می‌دهند. اگر تصمیم جدیدی گرفته نشود، از شنبه بررسی و رای گیری در این خصوص کلیات برنامه را آغاز می‌کنیم که در صورت اخذ رای به بررسی جزئیات خواهیم پرداخت. اما اگر  کلیات برنامه رای نیاورد، گزارش آن تنظیم و به صحن ارسال می‌شود و در صورتی که مجلس به کلیات رای دهد مجدداً به کمیسیون ارسال می‌شود. اما در صورتی که مجلس هم کلیات را رد کند، به دولت استرداد پیدا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: با توجه به تعیین ۲۵ کمیته تخصصی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم از سوی نمایندگان پیشنهاد شده که فرصت  بیشتری در اختیار کمیته‌ها قرار گرفته و سپس جلسات کمیسیون تلفیق، فشرده‌تر برگزار شود که این موضوع نیازمند نظر هیات رئیسه کمیسیون است. اما طبق برنامه فعلی جلسه‌های استماع را خواهیم داشت و سپس از شنبه بررسی کلیات را با حضور مسئولان دستور کار خود خواهیم داشت.

وی از تصویب آیین‌نامه نحوه برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق برنامه در جلسه روز گذشته کمیسیون خبر داد و گفت: برای اولین بار به گونه‌ای فضا را ایجاد کردیم که امکان حضور کلیه اشخاص حقیقی، متخصصان و کارشناسان، اهالی رسانه جدای از نمایندگان دولت و مرکز پژوهش‌‍‌ها که مایل به شرکت در جلسات کمیسیون باشند در صورت درخواست با استمزاج از صحن  کمیسیون فراهم باشد. همچنین با تغییر آیین نامه داخلی مجلس در سال گذشته امکان حضور تمامی نمایندگان غیرعضو تلفیق نیز در صحن کمیسیون تلفیق جهت بیان اظهار نظر خود فراهم شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->